Alle vakken op een rijtje

Verbonden door de 4 natuurkwaliteiten

Alle vakken op een rijtje

Natuurgeneeskunde

‘De planeet hangt van symbioses aan elkaar’ -Lynn Margulis

Bij de NAVN leer je de natuurgeneeskunde begrijpen vanuit de wortels, vanuit de bewegingen van de natuur die al eeuwenlang door natuurgeneeskundigen aan elkaar worden door gegeven. Het eerste dat je leert is dat jij een onderdeel bent van de natuur. Je staat er niet boven en er niet naast maar je bent onderdeel van een groter geheel. Je vormt een verbinding met dit grotere geheel.

Op de NAVN leer je om gezondheid als uitgangspunt te nemen, en niet de ziekte. Je leert waarom het onderdrukken van klachten de gezondheid schaadt en wat dan wel te doen om gezondheid te stimuleren.

Wat je leert bij natuurgeneeskunde

Het eerste jaar leer je alles over de visie en filosofie van het vak. Je leert over de 4 natuurkwaliteiten en de 4 pijlers die daarbij horen. Je leert veel over de bewegingen in de natuur en over je eigen natuur. En je leert waarom het voor een natuurgeneeskundige zo logisch is om holistisch te kijken, dat lijf en psyche niet gescheiden bestudeerd moeten worden. Studenten vinden dit een inspirerend jaar.

Vanaf het tweede jaar richt je jouw blik meer en meer op de ander. Hoe beweegt hij? En waarom? Hoe kun je zijn mate van gezondheid bepalen? Vanaf dit jaar heb je al behoorlijk wat kennis van de anatomie en fysiologie. Deze kennis wordt in het vak natuurgeneeskunde holistisch benaderd. Je leert dat het gezond functioneren van bijvoorbeeld de lever, nieren en longen bepalend zijn voor je psychische, sociale en spirituele welbevinden en andersom.

Bachbloesemtherapie

‘Om in goede gezondheid te verkeren, moet men in harmonie zijn met zijn ziel’

Dit is de filosofie van dr. Edward Bach, een Engelse arts begin vorige eeuw. Uit bloesems van diverse planten ontwikkelde hij 38 remedies. Elke bloesem staat voor een bepaalde gemoedstoestand. Als iemand niet in evenwicht is, kunnen er klachten ontstaan. De Bachbloesems worden nu wereldwijd gebruikt om individuele gemoedstoestanden weer in balans te brengen.

Wat je leer bij bachbloesemtherapie

  • Je maak kennis met de achterliggende filosofie van dr. Bach en leert alle remedies diepgaand kennen
  • Je leert hoe je de Bachbloesemremedies toe kunt passen binnen de natuurgeneeskundige behandeling
  • Je leert het gesprek met de cliënt voeren om zo tot een diagnose en een behandelplan te komen
  • De lessen zijn erg praktijkgericht en interactief. Hierdoor kun je al snel zelf met de remedies aan de slag gaan

Fytotherapie

‘Hoe kun je een nieuwe wereld betreden en verwachten hetzelfde te blijven’

Kruiden kunnen het zelfgenezend vermogen van de mens zo aanspreken, dat deze zichzelf weer in balans brengt. Een goede toepassing van kruiden zal er ook voor zorgen dat de mens als geheel sterker wordt. Men wordt dan werkelijk ‘beter’ en leert van zijn ervaringen waardoor hij het middel uiteindelijk niet meer nodig heeft.

Wij werken daarom met fytotherapie altijd op de gehele mens en nooit alleen op de klacht. Door de mens in de basis te versterken, zal ook de klacht verdwijnen. Niet door deze te onderdrukken, maar door de werkelijke oorzaak van de disbalans te verhelpen.

Wat je leert bij fytotherapie

  • Je leert de theoretische basis van een grote verscheidenheid aan kruiden waardoor je deze op een veilige manier kunt gaan inzetten.
  • We koppelen alle kruiden, naast de werking ervan op de orgaansystemen, ook aan de natuurkwaliteiten zodat je nog gerichter een therapie kunt inzetten.
  • Je leert te werken volgens helder stappenplan om zo tot een gedegen behandeling te komen.
  • Je gaat de natuur in en leert planten (her)kennen door o.a. observatie, waarneming en dialoog met de natuur. In het fyto-praktijkweekend leer je,  met zelf geplukte kruiden, medicijnen maken zoals bijv. tincturen, siroop, zalf, maceraat. In het derde jaar volg je een eigen kruid een jaar lang. Zo leer je de planten in jouw eigen omgeving kennen.

Iriscopie

‘Ogen liegen niet’

Onze ogen zijn het meest ‘oprechte’ deel van ons lichaam. Ze laten onze krachten en kwetsbaarheden zien. Ze weerspiegelen niet alleen hoe we ons voelen, maar vertellen ook hoe het lichamelijk met ons is gesteld. Iedere iris heeft zijn eigen tekens en kleuren. Elk oog is uniek. Uit de patronen en kleuren van de iris kun je lezen met welke potentie je bent geboren, wat je nodig hebt en waar je uitdagingen liggen in dit leven. 

Wat je leert bij iriscopie

  • Je leert verschillende genotypische en fenotypische kenmerken en iristekens te herkennen in de iris en wat dit zegt over de cliënt vanuit de holistische visie.
  • Je leert de  informatie uit het oog met elkaar te koppelen zodat het proces wat in het oog zichtbaar is te beschrijven voor ieder individu, waardoor je in staat bent een gedegen behandelplan op te stellen.
  • Je leert om hetgeen wat je in het oog ziet in begrijpelijke taal over te brengen op je cliënt.
  • Je leert de iriscopie in te zetten om de therapie navolgbaar te maken.

Lichaamsgericht werk

‘Het lichaam als vorm van diagnose en behandeling’

Om te kunnen werken met het lichaam is het  van belang om te leren het lichaam te ‘lezen’. Er is veel diagnostische informatie af te lezen van het lichaam. De staat van onze orgaansystemen, onze levenshouding en de dingen die we meemaken zijn allemaal terug te vinden in ons lichaam.

Naast de theoretische kennis over het lichaam zijn we in deze lessen vooral ook veel praktisch bezig, met het lichaam. Hierdoor wordt de lesstof gelijk eigen gemaakt.

Wat je leert bij Lichaamsgericht Werk:

  • Je leert het lichaam van je patiënt te gebruiken bij het stellen van je diagnose. We richten ons hierbij op diagnose van het gelaat, de voeten, de rug, de buik, de houding en het bindweefsel.
  • Je leert verschillende lichaamsgerichte therapieën toe te passen waaronder massage van het gelaat, de voeten, de rug, de buik, het bindweefsel. Maar ook Scröpffen, energetische massage, pakkingen en hydrotherapie  Je leert hoe om te gaan met je eigen energie en de energie van je patiënt tijdens sessies.

Medische basiskennis (MBK)

‘U moet niet proberen een deel te genezen zonder het geheel te behandelen.’ -Plato

De MBK is verdeeld over vier studiejaren. Kennis van anatomie en fysiologie vormt een basis voor de natuurgeneeskundige vakken en wordt op logische wijze gekoppeld aan de pathologie. Omdat de docenten ook in de therapeutische praktijk werkzaam zijn is er in de lessen veel ruimte is voor casuïstiek. Dit maakt dat de stof direct gaat leven en dus makkelijker opgenomen kan worden.

Het programma is volledig aangepast aan de allernieuwste PLATO eisen (van november 2018-2019) en begint op 1 oktober. Na 4 jaar voldoe je aan de CPION eis van 40 ECT’s voor MBK. Voor studenten die al een (groot) gedeelte van de medische basiskennis hebben gehad, kan een aangepast programma worden samengesteld, waarin alle missende onderdelen aan bod zullen komen, dit leidt niet tot een verlaging van het collegegeld.

Wat je leert bij MBK

  • De anatomie en fysiologie van het gehele lichaam begrijpen en benoemen.
  • Je leert het lezen en begrijpen van medische literatuur
  • Je leert de grenzen van je eigen vakgebied en de ‘rode vlaggen’ kennen. Daarnaast is er aandacht voor de gezondheidsethiek. Zo leer je verantwoorde keuzes te maken in je eigen praktijk.

Therapeutische vorming

‘Iemand met zijn schaduw confronteren is hem zijn eigen licht laten zien.’ C.G. jung

De ontwikkeling tot therapeut vormt een wezenlijk deel van de opleiding en de ontwikkeling tot therapeut gaat hand in hand met de ontwikkeling van je zelf. Jouw persoonlijke ontwikkeling vormt de basis van jouw therapeutische houding. Door in contact te komen met de ander kom je onherroepelijk jezelf tegen. Jezelf leren kennen vraagt om reflectie en bewustwording. Zo kun je als therapeut een zuiver instrument worden.

Wat je leert bij therapeutische vorming:

  • Door middel van reflectie leer je jezelf als therapeut kennen. Wat zijn je krachten en waar liggen je valkuilen? Therapeutische vorming loopt hierdoor als rode draad door alle vakken heen. Zo raak je steeds meer zelfverzekerd over jouw rol als therapeut.
  • Je oefent met verschillende gesprekstechnieken
  • Je houdt je bezig met de vraag: “Wat is het in mij dat maakt dat ik zo reageer op datgene buiten mij?”

Voeding

‘Laat voedsel je medicijn zijn’

Voeding moet je doen en ervaren! Er is zoveel geschreven over voeding en er zijn zoveel meningen dat we je graag leren hoe je daar je weg in kunt vinden. Onze ervaring is dat klachten niet blijvend verdwijnen door je gedisciplineerd aan een gezond dieet te houden. Net als medicatie kan ook een dieet onderdrukkend werken. Daarnaast houdt niemand het vol, want het is niet leuk! Om je gezondheid werkelijk te voeden is meer nodig. Je zult de onderliggende oorzaak aan moeten pakken. Dit kun je doen door de behoefte aan ongezonde voeding als deel van de totale zieke mens te zien. Bij de NAVN leer je om precies dié voedingstherapie te adviseren die bij een patiënt past en hem gelukkig maakt.

Niet alleen mensen kun je indelen in de 4 natuurkwaliteiten, maar ook voedings-middelen, voedingsbereidingswijzen, voedingstoffen en voedingsgedrag. Misschien heb je weleens gehoord dat je van verslijmende voedingsmiddelen een zwaar hoofd kunt krijgen? Of dat verwarmende voedingsmiddelen helpen om overgewicht tegen te gaan? Waarschijnlijk niet! Dit leer je alleen aan de NAVN, dé opleiding voor natuurgeneeskundigen waar voeding als onderdeel van een natuurgeneeskundige therapie vorm krijgt. Daarom geven we voeding niet als aparte module, maar is het geïntegreerd in het hele natuurgeneeskundige onderwijsprogramma. Net als al onze andere vakken!

Wat je leert bij voeding:

  • Je leert over wat gezonde voeding is. Welke macro- en micronutriënten, wat natuurvoeding is, biologisch/ biodynamisch en eten volgens de seizoenen.
  • Je leert voeding in te zetten als medicijn bij verschillende klachten en disbalans in het lichaam. Door de voeding in een natuurgeneeskundig kader te plaatsen, zul je begrijpen wat gezonde voeding is voor een specifiek persoon en zul je leren dat wat voor de één heel goed is, misschien voor de ander niet altijd ideaal is.
  • Ook leer je verschillende bereidingswijzen, waarmee je het meeste behoud hebt van voedingstoffen en waarbij de smaak net zoveel mee telt! Gezond en lekker. Ook dit vak bestaat uit zowel praktijk als theorie.
  • Je gaat werken met verschillende vormen van voedingsanamneses en leert hoe je voeding kunt gebruiken als diagnostisch middel.

Praktijkonderwijs

“Het pad ontstaat, door erop te lopen”

Naast de theoretische kennis is het belangrijk om je vaardigheden direct in de praktijk te kunnen oefenen en toetsen. Dan pas kun je het jezelf echt eigen maken.

De NAVN heeft daarvoor twee unieke concepten ontwikkelt. Het Praktijkleercentrum en het Behandelcentrum. Al vanaf het eerste jaar start je in het Praktijkleercentrum, waar je in beschermde omgeving kunt oefenen, observeren en ervaren. In het Behandelcentrum ontwikkel je steeds meer zelfstandigheid en ga je in de latere jaren onder supervisie zelf je eigen patiënten behandelen.

Het volledige praktijkonderwijs bestaat naast deze interne stages ook nog uit externe stages bij een therapeut in de praktijk, elk jaar een praktijkweekend met een eigen thema, regelmatig livepatiënten in de lessen, praktijklessen en één dag per jaar natuurgeneeskunde bij acute klachten.

In de stages, de praktijkweekenden en de praktijklessen krijg je mogelijkheid om de kennis en vaardigheden die je reeds hebt opgedaan verder te verdiepen. Door het gebruik van leerdoelen creëer je jouw eigen leer ervaring. Dankzij de verschillende onderdelen van het praktijkonderwijs zul je na 5 jaar genoeg ervaring hebben opgedaan voor het met vertrouwen tarten van jouw eigen praktijk. 

nl_NLDutch

Free 10 Days

Master Course Invest On Self Now

Subscribe & Get Your Bonus!
Your infomation will never be shared with any third party

Free 10 Days

Master Course Invest On Self Now

Subscribe & Get Your Bonus!
Your infomation will never be shared with any third party

Free 10 Days

Master Course Invest On Self Now

Subscribe & Get Your Bonus!
Your infomation will never be shared with any third party