Blog

Het belang van weken – koken – nawellen

graan
Gezondheid / Natuurgeneeskunde / Recepten / Vegan / Voeding

Het belang van weken – koken – nawellen

Granen en de spijsvertering
Het eten van granen is leuk en lekker! Er zijn vele soorten en maten zoals tarwe, rijst of boekweit. Maar ook quinoa, haver of rogge. Om granen goed te kunnen verteren en vóór in plaats van tegen ons te laten werken zijn er een aantal aspecten belangrijk:

  • de kwaliteit: zorg voor biologisch geteelde granen
  • de bewerking: gebruik volwaardige granen, mét vlies/vezels, dus de volkoren, bruine, ongeraffineerde varianten; zilvervlies rijst en geen witte rijst, havervlokken en geen havermout, maismeel en geen maizena, volkoren meel en geen bloem
  • de bereiding: granen dienen goed gaar en goed ontsloten te zijn om te kunnen worden verteerd. Los van alle andere spijsverterings-onderdelen zoals goed kauwen, voldoende drinken en gezonde darmen. Een goed ontsloten graan is letterlijk van het ‘slot’ af en toegankelijk voor de spijsverteringsenzymen en darmflora.

 

Dé manier om dat voor elkaar te krijgen is het weken-koken-nawellen van graan. Laat het graan naar keuze eerst in koud water weken, afhankelijk van het graan verschilt die tijd. Bij het maken van havervlokkenpap is dat 30 min.
Daarna ga je het graan koken mèt het weekwater; bij havervlokkenpap is dat 30 min. Daarna ga je het graan met rust laten, gewoon in dezelfde pan laten en laten staan; bij havervlokkenpap is dat 30 min. Mocht je gerecht dan te ver afgekoeld zijn dan warm je heb weer even op.
Deze manier verhoogd de smakelijkheid, verteerbaarheid en opname van koolhydraten, vit B6, calcium, magnesium, zink en ijzer. Tevens is het een goede voedingsbodem voor de darmflora en helpt de verslijming van het graan mee aan de opbouw van gezond slijm van de darmwand.

 

Het lekkerste ontbijt, hartig of zoet!
  • Zet de vlokken met het vocht 30 min (of de nacht) in de week.
  • Voeg de overige ingrediënten toe. (dit mag ook al tijdens het weken)
  • Kook dit 30 min zonder deksel op een laag vuur.
  • Laat de pap 30 min nawellen
  • Je hebt dan een heerlijk romige pap. Wat je over hebt doe je in een schone glazen pot.
  • Zet dit koel weg en warm weer op voor gebruik. De pap blijft 3-5 dagen goed bij koel bewaren.
  • Serveer de pap zoals hij is of maak hem extra lekker met rijstmoutstroop en een schep volle kwark. Of gehakte noten, stukjes zuidvruchten, hennepzaadjes.
  • Je kunt de pap ook hartig eten door er shoyu, natto miso, gomasio en/of geblancheerde groenten bij te eten (zie rechter foto)

 

1 deel graanvlokken
liefst haver eventueel gecombineerd met gerst, spelt, rijst, rogge, mais, boekweit, quinoa etc.
4 delen vocht
water of rijstmelk, geen melk van dieren
2 eetl noten, zaden of pitten
alle soorten ongebrand en zonder zout: zonnepitten, sesamzaad, pompoenpitten, amandelen, chiazaad, hazelnoten, lijnzaad,
cashewnoten, amandelen etc

 

2 eetl zuidvruchten
alle soorten: rozijnen,
vijgen, abrikozen, dadels, gojibessen, etc
specerijen naar smaak
verse gember, vanille, geelwortel, kaneel, kruidnagel, kardemom
zout
snufje
liefde & aandacht

 

Recept door: Marion Pluimes, Natuur Voeding docent NAVN

Laat hier jouw reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

nl_NLDutch

Free 10 Days

Master Course Invest On Self Now

Subscribe & Get Your Bonus!
Your infomation will never be shared with any third party

Free 10 Days

Master Course Invest On Self Now

Subscribe & Get Your Bonus!
Your infomation will never be shared with any third party

Free 10 Days

Master Course Invest On Self Now

Subscribe & Get Your Bonus!
Your infomation will never be shared with any third party